tisdag, september 18, 2012

Frikadeller!


Sådär plötsligt kan ett sug komma. Jag vill ha något som jag inte ätit på länge. Frikadeller. I tomatsås. Sist jag åt frikadeller var hos min farmor och farfar, då min mamma stod vid spisen i deras lilla kök och kokade köttbullar. Dessa fick en sojabaserad sås och potatis till. Men jag har gjort dessa i tomatsås med pasta till.

Du behöver:

Frikadeller

500 gram blandfärs
1 stor gul lök, finhackad
2 ägg
Ströbröd, 3 msk
En skvätt mjölk, runt 0,5 dl
Salt
Peppar

Sås

3 burkar tomatsås, med eller utan smaksättning - jag hade örter. Har du utan smaksättning kan du krydda med oregano, basilika, timjan...ta då cirka 1 tsk.
2 dl vatten
Salt
Peppar
Buljongtärning

Gör så här:

Blanda alla ingredienserna till frikadellerna till en smidig smet. Rulla fina och jämnstora bollar, sådär runt 4 cm i diameter. Blanda alla ingredienserna till såsen i en gryta eller större kastrull med tjock botten. Koka upp. Lägg i frikadellerna med sked, några i taget. Se till att alla frikadeller täcks av såsen. Låt puttra i 12-15 minuter. Servera med pasta, ost och sallad.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design