onsdag, oktober 10, 2012

Baka till bytardagarna


Här om veckan var det Bytardagarna här i vårt lilla samhälle. En av barnen och hennes klass bestämde sig att i år, som många år innan baka till dessa dagar och sälja, för att samla pengar till klassresan i vår. Jag bakade några små bullar och stoppade dessa i påsar. Allt såldes på förmiddagen av det som klassens föräldrar eller barnen själv bakar. Jag letade upp två recept som jag bakade. 

Grekiskt lantbröd och där stoppade jag i hackade torkade tomater, ca 190 gram. Alltså en sådan där burk man kan köpa i affären. Hade även en skvätt olivolja och oregano i. Jättegott.

Solrosbröd är det andra receptet. La fröna i degen och inte ovanpå. Gjorde små bullar och penslade med olivolja. 

Båda bröden fick ligga under en våt bakduk för att inte skalet skulle bli hårt. Vill man ha ett hårt skal är det bara att ta en torr bakduk. 

Nästa gång det ska bakas inför en ett sparande för klassresa är i slutet av november. Julgott!

Och så var jag ju tvungen att smaka också....!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design