tisdag, juli 03, 2012

Rabarber!!


Rabarber är gott! Har en liten buske här vid stugan och den fungerar bra ifall jag eller barnen vill knapra på något surt eller om jag vill baka något. Här om dagen tog jag med mig några stjälkar till svärmor och bakade en smulpaj. Och idag så vispade jag ihop en vanlig enkel liten kaka med citron och rabarber. Så här kommer två små recept.

Smulpaj med rabarber

Varm och god med tre färger av glass.

Smulpaj

Du behöver:

3 st stjälkar med rabarber
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Pajdegen
2 dl mjöl
4 tsk socker
150 gram margarin (eller smör)

Gör så här:

Tvätta och skär rabarbern i lagom stora bitar, så där runt 1 cm. Skala av ifall det är hårt skal, innan. Lägg dessa bitar i en smord ugnsfast form och strö på socker och vaniljsocker. Rör mjöl, socker och margarin till en smulig deg och lägg över rabarbern, jämnt och fint. In i mitten av ugnen på 200 grader och 20-30 minuter.

Citronkaka med rabarber, mums.

Direkt ur ugnen.

Citronkaka med rabarber

Du behöver:

150 gram smör
3 st ägg
2 dl socker
2 msk citron
1 citron
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1/2 stjälk rabarber

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Skala rabarber och skiva i lagom små bitar, runt 1 cm. Smörj och bröa en form. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner citron, smält smör och citronskal. Blanda bakpulver och vetemjöl och rör ner i ägg-socker-citron-blandningen. Häll smeten i formen, lägg i rabarberbitarna och grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Testa med en sticka om kakan är klar. Låt kallna.

Och bara ät!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design