lördag, maj 12, 2012

Korv och stuvade makaroner


Var hemma hos pappa under veckans sista dagar och en av kvällarna så vispade jag ihop korv med stuvade makaroner. En enkel rätt som mättar nästintill vem som helst. Det finns många fina recept där ute på stuvade makaroner, men så här gjorde jag här om kvällen.

Du behöver:

250-300 gr makaroner (lite över ett halvt paket hjulpasta a' 500 gram hade jag)
ca 7 dl mjölk (kan vara mer, kan vara mindre, beroende av makaronernas storlek. Köp hem en liter.)
Salt
Peppar - vit eller svart
1,5 dl ost
Flytande margarin

Gör så här:

Koka makaronerna i vatten, halva tiden av koktiden (så om makaronerna blir klara på 12 minuter, så kokar du dessa i 6 minuter i vatten och salt). Häll av makaronerna och lägg dom tillbaka i kastrullen. Häll i en liten klick margarin, ca 2 msk. Häll över mjölken, så att makaronerna täcks. Ha gärna en stor kastrull med tjock botten. Koka upp mjölken och makaronerna under försiktig omrörning så att makaronerna inte går sönder och så att mjölken inte bränns vid. Salta och peppra efter smak. Koka tills mjölken och makaronerna känns och ser ut som krämig god röra, ca 10-15 minuter. Häll över osten, rör om försiktigt. Servera direkt med stekt korv, gärna kryddig och en sallad.


2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har en utmaning till dig på min matblogg - den är riktigt kul tycker jag - men bara om du har lust!

    http://matmamman.wordpress.com/2012/06/09/en-utmaning-fran-millas-halsoblogg/

    SvaraRadera
  2. Skoj! Är gärna med och ordnar detta när jag lämnat in min sista kursuppgift innan sommarens sköna ledighet. :-)

    SvaraRadera

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design