onsdag, januari 21, 2009

GI-kost

Att ha diabetes och att få ihop det med livets alla goda saker – om det så är mat eller nöjen – kan vara en utmaning. Kanske kommer det lite underlättning nu när det kommit fram information om att GI-kosten har en effekt som är positiv när det kommer till diabetiker. Enligt Cochrane-institutet har GI-kosten fördelen att vara mer effektivare än andra dieter när det kommer till viktminskning och sänkning av blodsocker. Synen på fett och kolhydrater håller på att ändras.

Själv undviker jag, så gott det går, maträtter som innehåller höga halter av långsamma kolhydrater eftersom jag vet att dessa kommer sakta men säkert ge högre socker längre in på dagen, under natten eller på morgonen, beroende på när man äter maträtten. Men det kan ju vara olika för olika personer hur man reagerar på maträtter och produkter. Snabba kolhydrater är för min del bra, ifall jag vill få upp sockret snabbt.

Ifall du är nyfiken på recept så finns det lite att surfa bland på Tasteline.

2 kommentarer:

  1. jag har gått ned 20kg på motion och sund mat. skära ned på både fett och socker. Jag har lutat med insulin. Bäst är att använda sunt förnuft och inte förblindas av nyhetens behag. Det finns inga genvägar till en bättre hälsa.

    SvaraRadera
  2. Absolut! Och så en hel del tålamod! Inte byta metoder bara för att man inte ser resultat efter en vecka.

    SvaraRadera

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design