fredag, december 08, 2006

Karelska piroger

Värms och serveras med kokta hackade ägg, blandat med lite rumsvarm smör.

Skal:
2 dl kallt vatten
2 msk olja
1 tsk salt
2½ dl rågmjöl
2½ dl vetemjöl

Fyllning:
5 dl vatten
3 dl ris som grötar sig
1 l mjölk
ca 1 tsk salt
1-2 dl mjölk + ca. 25 g smör att pensla

Alternativ fyllning: överbliven hemlagat potatismos, ej pulvermos!

Börja med fyllningen. Koka upp vattnet, tillsätt riset och koka på svagvärme tills vattnet har försvunnit. Tillsätt mjölken och koka gröten 30-35 minuter på svag värme. Rör då och då.
Smaksätt med salt när gröten är färdig.
Börja med degen till skalet när gröten nästan är färdig. Blanda vatten, mjöl, salt och olja.
Knåda degen en stund. Gör en lång rulle av degen. Dela den i 25-30 bitar. Rulla bitarna till bollar. Sätt bollarna under plast.
Sätt på ugnen på 275 grader. Kavla ut bollarna till ovala plattor, sätt en klick av fyllningen mitt på och nyp med t.ex. tummen och pekfingret runt om för att få en veckad kant. Använd en stekspade för att lyfta pirogerna på smord plåt. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter.
Pensla pirogerna med smör- och mjölkblandningen så fort du tar dem ur ugnen. Täck pirogerna med en handduk och låt skalet mjukna och svalna 20-25 minuter före servering.

Bild: svt.se

6 kommentarer:

  1. mm älskar karelska piroger. Har aldrig gjort det förut, men det var ett enkelt recept, så nu ska jag testa det så snart som möjligt. Tack =)

    SvaraRadera
  2. Var så god!
    Jag har sen barnsben varit tokig i karelska piroger, speciellt med äggsmör.
    Har tyvärr inte hittat ett bra recept på just äggsmör - men någon dag så!

    Lycka till Kristin!

    SvaraRadera
  3. Äggsmör blandas efter smak och tycke... Några hårkokta ljumma ägg mosas med gaffel med ett par klickar bregott eller liknande smör tills konsistensen är lagom krämig och om så önskas kan man salta lite. Det är allt... Vissa gillar mer smör än andra. Gott att lägga rökt skinka eller ost ovanpå äggsmöret som gör sig bäst ljumt. Farmor brukade inte ha olja i sina piroger inte heller penslade hon dem i mjölk, bara vatten och ev. lite smör i vattnet. Men jag ska prova med lite olja i, blir de inte lite hårdare då?

    M v h Linda

    SvaraRadera
  4. Hej Linda och tack för din kommentar. Jag gillar mindre smör =) och mer ägg. Har aldrig testat rökt skinka eller ost, men kanske kan det vara något! Har faktiskt inte tänkt på vilken påverkan oljan har i degen. Kände att det var smidigare att jobba med degen... =) Oftast är det endast vatten, salt och mjöl (vete och råg) som används till skalen. Tycker att oljan fungerar bra.

    SvaraRadera
  5. Jag är halvfinska och älskar karelska piroger, men har aldrig bakat dom själv, matmors recept verkar enkelt och gott, så nu ska jag försöka mig på, när jag sa till min mor att jag ska baka piroger så sa hon...ojoj det är svårt, så nu blev det en utmaning. Återkommer när jag bakat dom, måste gå och köpa rågmjöl först...så hej alla matglada..vi hörs.

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym! Det säger min mamma med - oi oi oi! Hon lägger inte till att det är svårt, men det hör man i hennes röst. Jag hoppas att det går bra och ha tålamod. De behöver inte se vackra ut, de smakar gott ändå! Håller tummarna!! =)

    SvaraRadera

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design