onsdag, oktober 01, 2014

Sallad med sockerärtor

När jag var liten brukade jag köpa sockerärtor på torget där vi firade sommarlovet, i Finland. Än idag gillar jag sockerärtor och kan äta dessa som de är. Min farmor hade sockerärtor som växte hejdlöst i trädgården. Var där ofta och mumsade i mig - men inte bara av sockerärtor, utan även av vinbär, spenat, krusbär...

Du behöver, 1-2 person(er):

1 dl cous-cous
1/4 salladshuvud
1 näve färska sockerärtor
1 liten rödlök
1 röd paprika
6 cocktailtomater
1/2 gurka
3 msk majonäs
gröna oliver
1 msk olja
vatten
salt

Gör så här:

Skölj och skär sockerärtor, rödlök, paprika, tomater och gurka i lagom stora bitar. Strimla och skölj salladen. Blanda dessa ingredienser i en bunke. Koka cous-cous enligt anvisning på paketet i vatten, salt och olja. Blanda ner den varma cous-cousen i salladsblandningen, rör ner majonäs. 

Servera salladen som den är alternativt med grillad kyckling, kallskuret eller lägg till strimlad skinka i salladen. Toppa med några gröna oliver.

PS: Serverar du någonting till salladen, se till att dessa blir klara i samma veva, så att salladen inte står för länge - godast ljummen, när cous-cousen är i.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design