onsdag, augusti 27, 2008

Bakvänt

En av dagarna nu i helgen var jag i Asarum och där på församlingshemmet hittade jag ett litet häfte med recept i som heter "Bakvänt". Det är recept ur Asarums Gamla Arbetsförenings gömmor. Och nog är det så att det finns gott om receptsamlingar, men jag är av den åsikten att ju fler desto bättre.

Gamla Arbetsföreningen i Asarum är en syförening med anor långt tillbaka i tiden. Vid en syföreningsträff föddes en tanke på ett recepthäfte. Medlemmarna gick hem och letade i sina gömmor och resultatet blev "Bakvänt".

Jag kommer, då och då, dela med mig av dessa recept under etiketten bakvänt. Det är allt mellan småkakor, mjuka kakor, tårtor, matbröd, smårätter och diverse andra godheter.

Så håll utkik!

2 kommentarer:

  1. Bakvänt:)...vilket roligt namn de hittade på.

    Tidigare i sommar fann jag en gammal receptsamling i ett äldre hus. En del recept var handskrivna och ganska svårlästa. Andra var urklippta ur tidningar av äldre modell.

    Huset var emellertid inte mitt så den samlingen kan inte jag göra anspråk på.

    SvaraRadera
  2. Tyckte också att namnet var bra och roligt.

    Spännande med gamla receptsamlingar! Min mamma har en gammal kokbok, på finska, som även har urklipp och handskrivna recept instoppade mellan bladen - från min mormorsmors tid.

    SvaraRadera

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design