fredag, juni 29, 2007

Te

Jag tycker om te. För att säga det milt. Var på Kalmar slott här om dagen och köpte en burk med Kalmar Slotts te med citrus, mandel, pomerans och nejlikor.

Gott. När som helst.

Te är, när det växer vilt, ett ca 20 meter högt träd. Vid odlingarna är det mer tebuskar som blir runt 2 meter högt. Bladen är blanka och läderartade. Blommorna liknar körsbärsblommorna och frukten är en hård och trerummig kapsel. Buskarna skördas sisådär 5-6 gånger om året i Kina och Japan och nästan det dubbla antalet gånger i Indien och Indonesien.

I Japan omtalas te runt år 729 medan tedrickandet blev ett allmänt bruk först på 1300-talet. Och idag känner nog de flesta till "afternoon tea".

Ja, te kan man dricka ofta, tycker jag. Med eller utan sötningsmedel eller citron, kall eller varm. Till en god smörgås, muffins, kringla eller bara som den är. Jag och en brevis till mig i Tyskland brukar byta tepåsar och en gång fick jag te som smakade choklad, en annan gång smakade den chili....så det finns inga begränsningar!

Gå gärna in på Liptons hemsida. Det finns massor av trevligt att läsa. Var förresten ambassadör ett tag och fick hem lite godsaker som belöning.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design