tisdag, oktober 31, 2006

Matminne 2 - Olkkolan Hovi

När jag var runt 14 år så var jag med familjen den sommaren på en tur i Savitaipale. Det var en spännande dag med många utflykter som skulle avslutas med en måltid på Olkkolan Hovi. Såg framemot en god middag med restaurangmat men den illusionen föll på fem röda när vi kom lite sent dit och det enda köket hade att erbjuda var Janssons Frestelse.

Janssons Frestelse, nej tack ska du ha. Finns det inget annat var min tanke. Jag gillar ju inte ens detta med Janssons Frestelse. Tyvärr hade de inget annat just denna kväll som inte ens var en julhelg, en påskhelg eller en midsommarhelg – för då hade jag kunnat acceptera Janssons Frestelse.

Suck och stön. Det blev bara för mig att äta detta som erbjöds, nämligen Janssons Frestelse. Men det var det godaste jag någonsin ätit. Jag i princip slickade tallriken. Hon som serverade maten lös av lycka när jag sa att det var faktiskt gott. Till efterrätt fick vi glass och i glassen fanns ett parasoll och en dekorationspinne, som jag sparat som minne från en god matstund på ett vackert ställe. Absolut värt ett besök.

Men vem är Jansson? Enligt legenden har rätten tillskrivits operasångaren Per Adolf "Pelle" Janzon, (1844-89). Han gjorde sig känd för att bjuda på en sexa med öl, snaps och Janssons frestelse. Dock blev rättens namn inte allmänt accepterat förrän 40 år efter Janzons död.

Källa Wikipedia
PS: Matminne 1 finns här.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design