fredag, september 08, 2006

Matminne!

Ibland så händer det att vissa dofter och smaker gör att man får matminnen. Nu ska jag berätta för er om ett matminne jag har haft.

Jag var runt 6-7 år och vi var på en resa till Bulgarien. Flygresan hade gått bra och så även resan till hotellet. Frukostarna var ljuvliga med scones, marmelad och frukt.

Men det jag minns från denna resa var något helt annat. Nämligen en gryta vi åt på en av restaurangerna i närheten. Jag var väl ingen hejdare på att äta vad som helst på den tiden och tyckte det var lite väl konstigt när det placeras en kruka med fot framför näsan på mig med massa juks i.

Men denna gryta var det godaste jag hade fått på resan. Den innehöll kött som i princip smälte i munnen, knapriga grönsaker, potatis och lök. Allt detta låg i en sås som var mjuk på tungan och den såsen gick i färgen brun/bordeaux. Jag i princip slickade i mig det som fanns i krukans botten och detta roade nog servitörerna. Där sitter en ljushårig liten flicka och slickar i sig maten!

Det var mer än gott gotti gott gott.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design