måndag, mars 03, 2008

Matminne - Svärmor, min matguru

Det var ett tag sen jag la ut något recept här. Dagarna rusar fram och ibland har jag ingen lust att stå i köket och laga mat. De senaste veckorna har varit sådana. Har tagit säkra kort och lagat sådant som inte tar tid eller energi - dessa recept har jag redan ute på bloggen och på så vis blir det inget nytt.

Idag, för att liva upp här lite, ska jag dela med mig om ett matminne. Det var i början av mitt och makens förhållande och vi skulle vara hemma hos hans föräldrar. Då visste jag inte vad jag vet idag. Svärmor lagar massor av mat. Efterrätt. Kaffe. Hela listan, för en måltid. Detta kan ge sitt ifall man, som jag, trodde att det handlade om enrätters måltid och inte trerätters. Åt mig redan mätt på första rätten och du kan tro att jag var mätt när den här dagens lunch var slut. Men då hade jag inte ens räknat med att i svärmors hus serveras det även middag - med stora mått mätt!

Den kvällen kved jag. Hade så mycket mat i magen att jag hade kunnat låta bli att äta på en hel vecka. Idag, 13 år senare, vet jag hur bjudningarna fungerar hos svärmor och till alla andras förtret - speciellt de som är små i maten - har jag tagit efter henne. Får min inspiration från henne och hon är en av dom som gärna testar nya saker, till min glädje. Senast var det ett recept med strömming och röd pesto. Någon dag ska jag väl lägga ut detta recept till er.

Så, ta vara på den glädje och de kunskaper som finns när det kommer till mat! Det gör jag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design