fredag, november 24, 2006

Sushi – matminne


I några år har jag varit sugen på att smaka på sushi. Till en början var jag lite osäker och tänkte att vem vill äta ris, kall och rå fisk doppad i soja eller en viss grön goja.
Men efter att ha köpt hem en av Pandalus färdiga Sushitallrikar, typ ”färdigmat”, så blev jag fast. Idag hade jag en sådan till lunch och det var en underbar upplevelse. Allt var så färskt och det i princip smälte i munnen. Wasabin, den gröna gojan, var stark och underbar. Sojan var mjuk och fin. Det kunde inte ha blivit bättre. Jo, kanske ifall jag hade haft en till.

Sushi är en japansk maträtt gjord av ris, fisk (både rå och tillagad) rom och skaldjur. Havets läckerheter vill säga. Den serveras ofta med wasabi, syltad ingefära och sojan. Sushin kan göras av tonfisk, räkor, lax, krabba, avokado, gurka, bläckfisk, ål och även kött och kyckling.

Och sushi har inte med rå fisk att göra – utan riset! Vill du ha rå fisk så ska du beställa sashimi! I Japan blev det vanligt att äta sushi under Edoperioden (1603-1868) även om rötterna går längre tillbaka i tiden. I Sverige har vi mumsat på sushi sen 90-talet, 1990-talet!

Inte så länge vill säga. Våga testa du med!

Tastelines Sushiskola

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design