måndag, juli 20, 2009

Fattiga riddare


Det var ett tag sen jag bloggade om något gott. Har jobbat hela juni som prästpraktikant i Västerås och då hade jag knappt tid att äta. Nu i juli har jag försökt att ta det lugnt och njuta av solen som värmer och himlen som är blå. Det har blivit mycket bad och små turer i det vackra landskapet. Men idag tänkte jag dela med mig.

Här om kvällen gjorde jag något som alla i familjen tyckte om, nämligen fattiga riddare. Här är ett enkelt recept.

Du behöver för fyra personer:

vitt bröd, som till exempel sånt bröd som man kan rosta, 12 st (obs: brödet ska ej vara rostat)
2½ dl grädde
6 st ägg
en nypa salt
margarin/smör till stekning

Gör så här:

Knäck alla ägg i en låg skål och blanda med en gaffel. Häll grädden i en låg skål och ta i en nypa salt. Värm upp en stekpanna och klicka i margarin eller smör. Doppa brödskivorna i ägg och grädde, på båda sidor och stek i lagom varm stekpanna, några minuter på varje sida tills brödet fått fin gyllenbrun färg.

Servera med glass eller vispad grädde och sylt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Recept a'la Matmor Template by Ipietoon Cute Blog Design